rahbari
آرشیو خبر

اخبار

1402/12/27

برگزاری اولین جلسه کارگروه بررسی و اصالت سنجی اسناد و مدارک تحصیلی رسمی آموزش عالی کلیه ارکان آموزشی و پژوهشی کشور

برگزاری اولین جلسه کارگروه بررسی و اصالت سنجی اسناد و مدارک تحصیلی رسمی آموزش عالی کلیه ارکان آموزشی و پژوهشی کشور

اولین جلسه کارگروه بررسی و اصالت سنجی اسناد و مدارک تحصیلی رسمی آموزش عالی کلیه ارکان آموزشی و پژوهشی کشور در 14 اسفند 1402 و به میزبانی سازمان امور دانشجویان با حضور نمایندگانی از دستگاه ها و سازمان های مختلف برگزار گردید.
مطابق مصوبات ستاد پیشگیری و مقابله با جعل اسناد و مدارک رسمی مورخ کارگروه بررسی و اصالت سنجی اسناد و مدارک تحصیلی کلیه ارکان آموزشی و پژوهشی با مسئولیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (سازمان امور دانشجویان) تشکیل گردیده است. 
بر این اساس و به منظور تبادل نظرات و تبیین شرح وظایف هرکدام از اعضای دستگاه های همکار موضوع این مصوبه، اداره کل امور دانش آموختگان این سازمان با هماهنگی سایر ادارات و دفاتر سازمان اقدام به برگزاری اولین جلسه این کارگروه نموده است.
آقای دکتر سلمان پور معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان ضمن خوش آمدگویی برای حضور نمایندگان دستگاه های مختلف در این جلسه، نسبت به تبیین موضوعات مختلف مرتبط با جعل مدارک تحصیلی رسمی آموزش عالی کشور پرداختند. مرور قوانین و مقررات مرتبط با حوزه جعل در کشور، بررسی ساختارهای نظام اداری-دولتی و حاکمیتی در مبازره با جعل مدارک و اسناد رسمی در کشور، اهمیت پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (سازمان امور دانشجویان) در خصوص تشکیل این کارگروه، شمول کلیه دستگاه های صادر کننده مدرک تحصیلی رسمی آموزش عالی در قوانین و مقررات، تبعات جعل مدارک تحصیلی آموزش عالی در نظام حکمرانی کشور، لزوم شناسایی و برخورد با عوامل این پدیده شوم، چالش های موجود در ارتباط با این موضوع در حیطه دیپلماسی علمی کشور، لزوم توجه به جنبه های عمومی جرم در تدوین شیوه نامه های اجرایی، تبیین اقدامات و ارکان مبارزه با پدیده جعل مدارک تحصیلی رسمی آموزش عالی، مشخص نمودن ابعاد جعل مدارک تحصیلی رسمی آموزش عالی، تعیین سهم ضوابط اجرایی برای هر دستگاه و سازمان در انجام اقدامات و تکالیف قانونی، طبقه بندی انواع موانع موجود در این زمینه، لزوم هماهنگی اقدامات بین دستگاه ها و سازمان ها و تقسیم وظایف متناسب و مناسب در این زمینه از محورهای مورد بحث ایشان در این جلسه بوده است.
آقای دکتر ثقفی سرپرست اداره کل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان ضمن معرفی انواع جعل مدارک تحصیلی رسمی آموزش عالی که تاکنون در این سازمان کشف شده است به تاکید اخیر رئیس جمهور محترم برای اقدام و پیگیری برای حل این معضل در کشور اشاره نمودند. 

آقای مهندس مختاری مشاور رئیس سازمان امور دانشجویان ضمن مرور تجربیات کشور در این زمینه، ضرورت انجام روال های قانونی مرتبط با جلوگیری از جعل مدارک تحصیلی رسمی آموزش عالی تاکید داشتند و لزوم پایش و مدیریت ارکان آموزشی و پژوهشی کشور از نظر سلامت مدارک صادره و مقابله با انواع جعل را یادآوری نمودند.
نمایندگان دستگاه ها و سازمان هایی که در این جلسه شرکت نموده بودند هر کدام به بیان نظرات و دیدگاه ها و چالش های موجود در این حیطه پرداختند و لزوم هماهنگی بین بخشی در اقدامات مقابله با این پدیده از موضوعات مورد تاکید کلیه شرکت کنندگان در این جلسه بود.
اهمیت و الزام مشارکت همه دستگاه ها و سازمان ها برای تکمیل پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور و درج کد صحت الکترونیکی 20 رقمی برخط برای مدارک تحصیلی رسمی آموزش عالی از موضوعات مورد تاکید همه شرکت کنندگان در این جلسه بود تا از این طریق ضمن انجام تکالیف قانونی، زمینه کاهش چشم گیر و حذف پدیده جعل در مدارک تحصیلی فراهم گردد. 

تداوم و ادامه تشکیل جلسات کارگروه بهثهفش منظور تبادل نظرات تخصصی و تجربیات بین دستگاه ها و سازمان ها و مرور قوانین و مقررات در این زمینه و ارائه گزارش اقدامات و برنامه های دستگاه ها و سازمان های مختلف در جلسات آتی، از مصوبات این جلسه بوده است.  

 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
نسخه قابل چاپ